Det ska böjas i tid

En del förståsigpåare hävdar att i framtiden kommer vi att lära oss det mesta genom att spela datorspel och att vi för att få eleverna intresserade och lära sig något i skolan ska låta dem göra det genom att spela. Jag håller helt med om att vi måste möta eleverna där de är. T ex så tror jag att Facebook kan vara användbart även för skolan. Allt fler högskolor och universitet börjar dessutom att använda sig av olika sociala medier med mera. Men att allt ska läras genom datorspel är jag inte fullt så övertygad om. Kan man t ex lära sig social kompetens genom att sitta vid en datorskärm. Absolut att du lär dig social kompetens i den virtuella världen men i verkligheten? Ett av de uppdrag man har som lärare är ju att förbereda eleverna för arbetslivet och inte heller där spenderar man hela dagarna med att spela spel. Missförstå mig rätt - jag är fullt medveten om att man kan lära sig väldigt mycket genom att spela - men kanske inte allt?

Men nu är jag ju inte bara förälder utan även pedagog så våra barn håller nu på att lära sig bokstäver, siffror, färger och former genom TV-spel. Lilla Hanna är en riktig fena på former och ikväll passade hon på att få spela ifred när storebror var på gympan :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback