Nytillskott

Igår morse satte barnen och jag oss i bilen och körde upp till Söderåkra där vi plockade upp pappa och sedan fortsatte vi till Fagerhult mitt emellan Kosta och Lessebo. Vårt mål var Stjärnås Djur och Fjäder och deras fågelhus innehållande 94 olika arter av fåglar. Det fanns så mycket vackra fåglar så jag nästan börjde dregla ;) Men jag hade siktet inställt på två kakarikis den här gången. Det blev ett lite äldre par av gulpannad kakariki standard. Jag var egentligen mest intresserad av ett yngre par men det fanns det inte inne igår och de här fåglarna har så få könsskillnader och damen som jobbade där var inte bra på att se skillnaderna så jag beslutade mig för att ta dessa som hon säkert visste var en hane och en hona. Dock vet jag inte ännu vem som är vem men det ger sig väl.



Jonathan han förälskade sig fullständigt i kaninerna som de hade där, eller var det kanske småflickorna som höll till vid kaninerna? Han gjorde allt för att charma dem i alla fall genom att visa upp sin fina tröja med grävskopan på ;)
Jag kommer nog definitivt att återvända hit när ny fågel ska införskaffas eftersom det fanns så mycket att välja på och servicen var mycket bra.

När fåglarna var inpackade i bilen så körde vi hem till Söderåkra igen där vi fikade lite och sedan fortsatte hem hit. En ny gren skruvades upp i skyddshuset och golvet städades av innan fåglarna släpptes in där. Jag brukar försöka släppa in nya fåglar i skyddshuset så att de sedan själva får leta sig ut genom inflygningshålet men de här rackarna var så snabba att jag inte hann blinka innan de hade flugit ut genom dörren och ut i voljären. Där började de genast att kolla in sitt nya hem. Framåt kvällen hade båda flugit in och satt sig inne i huset till vilket dörren stod öppen. Så jag smög in och stängde dörren lite försiktigt men det dröjde inte inte länge förrän den ena hade hittat ut genom inflygningshålet och satt och kallade på den andra. Så jag gick in och öppnade dörren igen för att försöka locka in den i huset igen eftersom jag inte gillar när fåglarna sitter utomhus om nätterna. Men den andra kakarikin hade lyckats kila sig in mellan dörren och taket som inte hade blivit helt klart när vi isolerade taket på huset. Det är ett ställe som de andra fåglarna inte har brytt sig om men här ville den alltså sitta. Flemming skruvade dit en bräda för att förhindra att de börjar knapra på frigoliten, men när vi hade bökat runt och stört dem därinne så beslutade sig den ena fågeln för att den skulle slå sig till ro för natten uppe på den uppställda dörren till skyddshuset. Men de har överlevt natten i alla fall och befann sig båda i huset imorse när jag var ute så då stängde jag återigen dörren så får vi se om de hittar ut under dagen.

Om ett par timmar blir det öppna förskolan igen. Igår kväll var både Flemming och jag rätt trötta efter ett par lite sltruliga nätter så vi var i säng vid 21.30. Men då vaknade Jonathan och skulle absolut inte sova i sin säng så det slutade med att han fick komma in till oss. SEnå vaknade Hanna och jag försökte det mesta i två timmar för att få henne att somna igen för hon var trött och ville sova men vaknade och grät hela tiden.  Till slut gav jag upp och Flemming gick in och satte sig med henne i fåtöljen på hennes rum. Det tog honom till 01.20 innan hon hade gått ner så pass i djupsömn att hon inte märkte att han la ner henne i sängen. Så i natt hoppas vi att båda barnen sover ordentligt och i sina sängar...
Nu luktar det skit här från fröken Krogh.

Kommentarer
Postat av: Helene

Fina fåglar! :D Fåglar är just nu Leons stora kärlek...han tittar, pekar, piper! Ser fåglar på jättelångt avstånd som man inte alls skulle reflektera över själv. :)

2009-05-18 @ 08:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback