Nya rutiner

Igår när jag hade lämnat Jonathan hos dagmamman så var jag så arg och frustrerad att tårarna kom. Jonathan vaknar ju i regel vid 5-tiden på morgonen vilket betyder att han äter frukost vid kl 6 ungefär. Sen lämnar jag honom kl 8. Hos dagmamman och på Talkotten äter de sen lite frukt ungefär vid 9.30 och har han tur så får han en hel banan annars är det kanske bara ett halvt äpple eller en clementin. Så när jag hämtar honom vid 11 så är han för det mesta vrålhungrig och blodsockret är så kört i botten att det knappt går att få i honom lunch trots att han är hungrig. Han är tjurig och grinig och man vet ju själv att det är jättejobbigt när blodsockret blir så lågt. Därför frågade jag igår dagmamman om hon kunde ge honom en smörgås när de åt frukost varpå jag fick till svar att de fick inte servera frukost efter kl 8 och på Tallkotten skulle han absolut inte kunna få en smörgås eftersom de andra barnen då skulle bli avundsjuka. Men visst hon kunde väl ge honom en smörgås men jag fick absolut inte tala om för någon att han fick en smörgås hos sin dagmamma. Visst jag förstår att det är svårt eftersom de andra barnen troligen kommer att bli avundsjuka men jag har också väldigt svårt att acceptera att mitt barn ska behöva må dåligt pga av det.
Jag ringde till Flemming och berättade och han i sin tur tog kontakt med rektorn. Så de kom överens om att hon skulle ta upp det med dagbarnvårdarna på Tallkotten och med dagmamman. Någon timme senare hade det ordnat sig så att Flemming lämnar Jonathan vid 6.30 när han kör till jobbet. Då får Jonathan äta frukost med de andra barnen vid 7-tiden och sedan hämtar jag honom vid 9.30 och eventuellt har han hunnit äta frukt då men jag hinner i alla fall komma hem med honom och ge honom ett vettigt mellanmål så att han slipper lågt blodsocker. Så förhoppningsvis ska det här bli bra för honom så att han slipper må dåligt.

Sen kan man ju fundera på hur många andra barn som mår som Jonathan egentligen. Dagens frukt innehåller tyvärr inte lika mycket näring som den gjorde förr. Åtminstone inte den frukt man köper i affären. Det är lite skillnad på den man odlar hemma i trädgården där jorden förhoppningsvis inte är lika utarmad. Helt krasst kan man tyvärr idag säga att frukt i stort sett bara är vatten, socker och lite fibrer och det mättar ju inte en liten hungrig barnamage särskilt bra.

Så nu ska Hanna och jag skapa nya rutiner kring de här tiderna och nu låter det som om den lilla hönan behöver gå och sova men vaknar man kl 4 så är man väl trött nu ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback