Lightprodukter

Jag håller just nu på och läser Mats-Eric Nilssons bok Den hemlige kocken: det okända fusket med maten på din tallrik och det stod om vad man tillsätter till diverse lightprodukter för att bland annat få dem kokbara när man har reducerat fettmängden. Så då gick jag in på Arlas hemsida och kollade på en produkt som jag använder mycket av, nämligen creme-fraiche. Nu använder vi bara den fetaste varianten med 34% fett i och den innehåller högpastöriserad grädde (fetthalt 34%) och syrningskultur. Det är allt. Tittar man då på dess raka motsats Minifraiche med 5% fetthalt så innehåller den: högpastöriserad mjölk och grädde, mjölkprotein, modifierad stärkelse, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl och pektin) och syrningskultur.  För mig är det inget svårt alls att välja. Ett annat exempel från Arla är grädde. Grädden med 40% fett innehåller bara grädde, men när man har sänkt fetthalten med ynka 4 % till 36% så är man tvungen att tillsätta stabiliseringsmedel också för att få rätt konsistens. För att inte tala om Kelda Laga Lätt med 5% fett som innehåller följande ingredienser: Mjölk, grädde, modifierad stärkelse, rapsolja, stabiliseringsmedel,(natriumcitrat, karragenan).

Det är inga roliga saker han tar upp i sin bok. Ett annat exempel är rökt skinka som aldrig har varit i närheten av ett rökeri utan röksmaken kommer till tillverkaren på dunk eller i pulverform. Jag ska villigt erkänna att jag köper inte påläggsskinka längre just för att jag anser att den ofta innehåller för många olika E-nummer, vilket vi försöker unvika så mycket som möjligt numera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback