Sveriges nationaldag

Idag är det Sveriges nationaldag, men ska jag vara riktigt ärlig så har vi inte firat den det minsta. Fast det är ju vackert med alla flaggor som vajar i vinden.


På svärmors gata i Danmark har de en, i mitt tycke, trevlig tradition. Fyra av grannarna har vardera en liten flaggstång och flagga och när någon till exempel fyller år så ställs denna flagga ut och när grannarna ser det så ställer de ut sina flaggor också. Detta innebar att alla fyra  flaggade för Hanna när hon fyllde år i tisdags, trots att de inte visste vad de flaggade för.

Flemming och en annan pappa till ett av barnen på Tallkotten har idag varit och lämnat av en gigantisk kabeltrumma  utanför Tallkotten. Denna kabeltrumma ska göras om till lekstuga är det tänkt, men det krävdes lite kraftigare utrustning för att baxa den på plats än vad de hade tillgång till idag så det kommer väl att ske under veckan.
I eftermiddags kom grannflickan Tuva in och ville leka med Jonathan. Nu leker de ju inte så mycket med varandra utan mest bredvid varandra men de verkade ha kul i alla fall. Sen gick de iväg hand i hand in till henne där det hoppades lite studsmatta.

Igår var vi på BVC och mätte och vägde. Hanna vaccinerades och vägde in på 10660 gr och 75 cm lång. Hon följer sin kurva perfekt. Jonathan gick igenom treårskontrollen utan anmärkning och fick en cykelhjälm. Han var igår 99 cm och vägde 21,5 kg. BVC-sköterskan bad mig vara uppmärksam på hans vikt eftersom han hade gått upp en del på ganska kort tid, så nu har operation motionera Jonathan påbörjats. Målet är väl att han inte ska gå upp något på ett tag nu och innebär väl mest att vi ska försöka bli mer aktiva med honom och hålla ett öga på hur mycket mat han stoppar i sig. Det kan ju räcka med en bulle hemma hos mormor. I vilket fall som så fick han gå själv idag när jag gick ut med hundarna och han gick faktiskt större delen av rundan själv så jag är jätteimponerad.

Flemming sitter just nu och tittar på fotbollslandskampen mellan Sverige och Danmark. Han är inte särskilt fotbollsintresserad egentligen men landskamper mella Sverige och Danmark tycker han är roligt även om han inte håller på något särskilt lag. Jag är ju inte alls road av fotboll utan ska strax faktiskt krypa ner i sängen och läsa lite. Min gräspollenallergi har slagit till så jag är ganska trött och snorig ikväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback