Blåbärsglass

Tidigt imorse körde vi igång glassmaskinen här. Idag vankades det blåbärsglass gjord på blåbär som jag var uppe i skogen och plockade igår. Jag kan ju säga att glassen satt som en smäck i volangerna. Det receptet kommer jag att använda mig av fler gånger, det var riktigt gott. 


Vill du själv göra glassen så kommer receptet här:

500gr blåbär
6dl vispgrädde
4 kryddmått ekologiskt vaniljpulver
2 dl socker
4 msk citronsaft
4 äggulor

Vispa äggulorna med en del av sockret till ett kraftigt skum.
Vispa grädden med vaniljpulvret.
Mosa eller mixa blåbären med citronsaften och resten av sockret.
Vänd ner den vispade grädden i smeten.
Vänd ner ägguleskummet i smeten.
Kör i glassmaskinen tills det tjocknat och ställ sedan in i frysen och låt frysa till ytterligare ett par timmar.

Min glassmaskin är inte så stor så jag delade upp smeten på två omgångar. Vi äter ju lågkolhydratkost här och det är ju en del socker i glassen. Men det är det enda sockret jag tillåter mig att äta och det är i stort sett bara en gång i veckan och inga jätteportioner. Flemming och jag kunde ju förut dela på en stor bytta glass vid ett tillfälle, men mängden vi äter nu är klart mindre i alla fall. Men glass är min svaga punkt ;)

I övrigt så har min syster varit här med sina barn och Hugo och Jonathan har som vanligt lekt så fint tillsammans. De har nog haft väldigt roligt ihop för Jonathan slocknade på rekordtid i soffan framför barnprogrammen ikväll. Båda barnen sover redan så nu har lugnet lagt sig över det Kroghska hushållet förutom en av mina fåglar som sitter där ute och skriker och verkar tycka att det är dags för mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback