Tvättnötter

För två månader sen skickade jag, efter tips på en blogg, efter min första omgång med tvättnötter eftersom jag tyckte att det lät så intressant att jag ville prova. Jag skickade då efter 100gram som kostade 20 kr. Jag har fortfarande kvar några nötter så 100 gram har räckt i åtminstone två månader och jag kör nog igenomsnitt en maskin om dagen och använder 8 nötter åt gången.
Vad är då tvättnötter?


Ja för det första är det egentligen ingen nöt utan det är frukten från trädet Sapindus mukorossi och de innehåller ämnet saponin som är ett tvålämne. Träden växer i Indien och tvättnötter är ett 100% biologiskt tvättmedel som inte innehåller några kemikalier. Man behöver heller inte använda sköljmedel eftersom tvätten blir mjuk ändå. Tvättnötterna kan användas till såväl vittvätt som kulörtvätt och i alla temperaturer. Eftersom de inte innehåller några blekmedel så bevaras färgerna på kläderna. Dock kan man behöva använda något miljövänligt blekmedel för att få vittvätten helt vit.
Tvättnötterna är doftneutrala och många människor med allergier och hudproblem har märkt en tydlig förbättring sedan de började använda tvättnötter istället för vanligt tvätt- och sköljmedel.
Dessutom blir det billigare att använda tvättnötter istället för vanligt tvättmedel.

Vad tycker då jag efter att ha prövat dem i två månader. Ja jag har precis beställt en omgång till. Fläckar som inte går bort med tvättnötterna har jag inte heller fått bort med Via som jag använde innan. Sen tycker jag att det känns bra att inte använda kemikalier längre till tvätten och inte heller släppa ut dem till reningsverket. När tvättnötterna har förlorat sin glans eller gått sönder alltför mycket så lägger jag dem bara i kompostpåsen. Jag har heller inga problem med att tvätten inte luktar en massa längre utan jag tycker mest att det är skönt. Dock har jag även skickat efter lite eterisk olja som man kan använda istället för sköljmedel eftersom tvätten ibland får en lätt unken doft i tvättmaskinen av någon anledning. Så jag kommer fortsätta att använda tvättnötter!

När jag ändå är igång så kan jag ju också tipsa om Tvåleriets handgjorda tvålar. Jag testade den som luktade pepparkaka och är så nöjd. Jag har haft problem med torr hud i ansiktet trots en ganska fet hy men den handgjorda tvålen funkar alldeles utmärkt och har inte torkat ut huden alls ännu. Bilden ovanför är länkad till Tvåleriet där jag har köpt mina nötter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback